Glurko byter stil!

Ni som har spelat starcraft 1 med mig vet ju hur velig jag är när det gäller att välja ras. Jag har spelat en hel del zerg i starcraft2-betan och trivts bra med det, men så idag bestämde jag mig för att prova lite protoss.
Efter många 2on2s med Mufflon har det nämligen känts som att alla spelat zerg eller terran, så jag ville utforska den här lite hemliga rasen litegrann.
Jag har spelat mina sju återstående placeringsmatcher i 1on1 med protoss idag. Lite roligt är att jag enbart mötte en zerg-motståndare. Först 3 terrans i rad, sedan 3 protosser.

Min första match slutade i bitter förlust. Min första match som protoss och jag hade ingen aning om vad fan jag höll på med. Blev bansheerushad och det såg mörkt ut. Då kraschade sc2 (första gången det hänt mig) helt och hållet och jag fick en förlust. Ajaj.

I mina kommande två matcher mötte jag terrans som gick marines/marauders/medivacs, vilket verkar vara populärt nu för tiden. Jag byggde lite zealots/stalkers/immortals och high templar (om jag minns rätt) och vann bägge matcherna ganska lätt. Psionic storm är fortfarande ganska bra mot hopklumpade marinsoldater. He he he.

Sedan kom då tre stycken protoss vs protoss. Den första förlorade jag, men lärde mig att det är colossus man ska bygga. Speciellt mot andra protoss-spelare, verkar det som. Så det gjorde jag i de kommande två matcherna och vann lätt. Zealots och colossus. Mötte en kille som gick void rays, och då blandade jag upp med phoenixar och gick segrande ur striden.

Min sista match blev då mot en zerg. Jag gick 2 gateways för att zealot-rusha. Han direktexpade. Jag lyckades slå ner hans expansion, men sen kom roaches och zealotsen var inte så tuffa längre.
Jag backade hem och skaffade immortals. Han satte upp sin expansion igen och byggde roaches. När jag kom tillbaka med immortals bland zealotsen var det helt plötsligt roaches som inte var så tuffa längre, och segern var ett faktum!

Det var faktiskt riktigt trevligt att spela protoss. Jag kände att jag lärde mig en del på de matcherna jag spelade. Bara en sån sak som att jag upptäckte chrono boost, som jag bara inte visst fanns. Jag gissar att de flesta som läser här redan vet vad det är, men om någon har missat så har visst nexuset en magi som man kan kasta på byggnader för att få dem att bygga snabbare. Inte alls så dåligt.

Så nu får vi se om jag går tillbaka till zerg eller får för mig att prova terran, haha.

/Glurko



UPDATE

Några timmar senare, och jag har spelat några matcher i guld-divisionen, som jag hamnade i. Jag får så jävla mycket stryk! Fem förluster har det blivit, och tre ynka vinster.
Men jag tror jag lär mig lite under tiden som jag spelar i alla fall. Just nu känns det som att mina största problem är att jag kanske inte riktigt fått kläm på vart jag ska techa i alla lägen. Men jag har lite tankar om det, så det kanske löser sig snart.
Sen börjar jag fundera på om jag inte är lite för aggressiv ibland. Kom nyss på att jag glömt det där med "containment" och ta alla expar på kartan. Behöver kanske inte slå ut motståndarens enda exp till varje pris, när jag kan ta tre själv?

Hur som helst har jag fortsatt roligt med protoss. Ser fortfarande inte mycket zerger, dock. Två stycken har jag mött på 15 matcher idag. Sen har det varit ganska lika uppdelat mellan protoss och terran. Kanske någon mer terran.

Hur går det för er andra, egentligen? Varför bloggar ni inte?

Kommentarer
Postat av: Eruk

Bra blogg Glurko! Funderar på att byta också, Zerg är inte så himla roliga i SC2.. men jag spelade ju nästan enbart dem i SC1 så vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vad har du för id på b.net?

2010-03-23 @ 15:47:16
Postat av: Anonym

Jag och Tomas spelade in oss i guldligan, division 12 igår. Jag lirar Protoss och Tomas lirar Terran. Det var riktigt skoj, men blev också nämnvärt mycket svårare efter kvalificeringen. Nu får man motstånd som man kan lära sig något av =)

2010-03-23 @ 17:05:18
Postat av: Glurko

glurko.rackadang är mitt id. Linus som skrev kommentaren innan där?

2010-03-23 @ 17:19:30
Postat av: Mufflon

Ja, det var linus som skrev kommentaren innan :). Vi hade en del riktigt feta matcher, inkl en där linus droppade och jag fick styra båda våra arméer till seger, men motståndet blir definitivt rätt hårt efter placeringsmatcherna.

2010-03-23 @ 17:48:59
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Linus

Det är jag som uppenbarligen glömt mitt eget namn =P

2010-03-23 @ 18:00:28
Postat av: Vippe

Jag avundas dig lite Glurko. Jag möter mer eller mindre Zerg 2 av 3 matcher :P



Jag ska slänga ihop ett inlägg ngn dag också, dont you worry! :>

2010-03-23 @ 19:31:28
Postat av: Shazbot

KOnstigt det där. Jag tycker aldrig att jag möter en Zerb. Hann spela några få matcher igår med Linus och då vann vi en av tre(fyra kankse) och då mötte vi Zerg en enda gång tror jag.

Fan allt detta snacka om Toss gör mig sugen! Damn you! Jag ska grillas muntligt av en läkare imorrn så jag måste plugga! och ikväll är ju spelkvällen hos Axelsson! Inget bra recept för en lyckad tenta! :)

Vi måste också spela klart våra placeringsmatcher Glurko. Det ser ju rikigt bra ut än så länge, hade varit kul om vi vann alla 10. Jag vill även citera glurko när jag frågade om strategi när vi körde vår första match ihop:

Shazbot : "Alright, hur gör vi detta?"

Glurko : "Jag ska bygga roaches! Det är allt jag kan!"

2010-03-24 @ 10:34:52
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0