Zerg!

Läste precis att Shazbot fått en s.k. kompisnyckel och att han ska ge den till Mufflon vilket låter bra för nu har vi snart nycklar allihop! Jag fick mig också en alldeles egen nyckel idag så jag tänkte sammanfatta min Starcraft II karriär lite kort här på bloggen.

Jag fick som sagt min nyckel av Mats (Thoxic) då han tänkte att han ändå inte bara kunde spela på kvällar. Så efter ett par kvällar så hade hans spel kraschat så mkt att han inte längre ville spela. Nyckeln var min på heltid! Jag valde att mer eller mindre uteslutande spelat Zerg. Jag har spelat runt 120-130 matcher 1v1 och 40-50 talet 2v2 matcher vid det här laget och har testat runt flertalet olika strategier. Här följer lite kort om alla zergenheter:

  • Zergling - Svag enhet som känns klart sämre än i BW. Cracklings är inte längre lika effektiva då den har blivit smått försämrad.
  • Baneling - Zerglingens mer dödliga kusin, den exploderar likt en Scourge och tar byggnader, motståndare med sig i fallet! Kul enhet.
  • Roach - Snabb, mobil och väldigt bra enhet för zergen. Den är det huvudsakliga vapnet i zergarmé för stunden. Den kontras ganska lätt av så kallade Heavy Counters vilket gör att så fort motståndaren har fått upp ett par Immortals eller Marauders t.ex så är de mer eller mindre helt värdelösa.
  • Hydralisk - Kostar numera 100 mineraler, 50 gas samt 2 mat men har blivit snäppet starkare men också betydligt långsammare utanför creep. Har inte bestämt mig vad jag tycker om den än.
  • Mutalisk - Den i mitt tycke bästa enheten zerg har att erbjuda är väl mer eller mindre den exakt samma som i BW men då Toss har lite svårare att kontra luft nu och terran ofta mixar in marauders i sin tidiga armé tycker jag den är ett starkt kort.
  • Infestor - Den huvudsakliga spellcastern, eller förlåt mig, den enda spellcastern i armén (alla andra har 2) är dock en väldigt bra och dödlig enhet. Den har parasite, en värdelös spell (spawn infested terrans) samt deras viktigast; geggan! Vet inte riktigt vad den heter men den är absolut en av de bästa grejern och väldigt viktig mot terran och zerg. Den gör enheter omobila och skadar över tid - likt en aoe entangle.
  • Corruptor - Meh, ogillar denna enhet. Ser inte riktigt en användning för dom förrutom att de kan morphas till Blood Lords
  • Blood Lord - Guardians som skjuter broodlings. Oerhört bra enhet och att den skjuter broodlings är extremt roligt.
  • Overlord/Overseer - Samma som i BW fast Overlorden har ingen vision vilket jag surt fick erfara i början av min SC2 karriär. Dessutom kan den spotta slime på tier2 över mark där det inte finns slime vilket är ganska bra om du vill bygga hidden buildings osv.
  • Ultralisk - Störst och starkast av alla enheter. 600 hp, hög skada och splashdmg. Mer behöver man väl inte säga?
  • Queen - Husfrun i basen funkar inte alls som i BW. Den är markbunden och kan kan får 25 mana spawna 4 nya larver vilka tar 40 sekunder att kläckas. Hon kan slåss också inte jättebra men dock blir hon väldigt långsam utanför creep. Nyttig och gör att man kan klara sig på ett hatch ganska bra ett tag.
Med dessa har jag härjat laddern och kommit fram till att spelet just nu känns någorlunda balanserat och visst finns det saker att justera men det är långt ifrån så obalanserat som både SC:BW och WC3:TFT var vid vissa tidpunkter. Z>P P>T Z=<T känns det som just nu men det lär ju ändras flera gånger om innan betan är slut. Battle.net 2.0 känns ganska lovande men känns ganska anonymt just nu då det inte finns chatrum överhuvudtaget. De tänkte inte ha med det alls men efter stora protester så bestämde de sig för att de skulle patcha in det efter relase. Jag tror nog att det blir bra till slut iaf även om jag inte riktigt förstår poängen med att ha flera olika divisioner i varje liga. De har sagt att de ska släppa en FAQ snart om hur systemet funkar vilket jag ser fram emot att läsa. I 1v1 så har jag uppnått rank 30 som bäst i en platinumliga vilket jag är ganska nöjd med och jag är dessutom ganska säker på att jag klarar bättre nu när jag har lite bättre koll på vad alla enheter gör och även hur de andra raserna funkar. I 2v2 så har jag tillsammans med Tassadaren (kommer ni ihåg honom?) placerat mig som #1 i en platinumliga. 2v2 är oerhört roligt och känns som det jag kommer spela mest när väl releasean har kommit. Man stöter på flertalet "kändisar" vilket också är kul bl.a. så vann jag mot Abver igår vilken var Rysslands bästa WC3spelare under flera år så det var ju kul. I och med detta så har jag spelat klart på Mats konto för nu har jag fått ett alldeles eget vilket jag tänkte inviga ikväll någon gång. Så ni som har konton lägg till mig på [email protected] Detta var lite stressigt framhafsat innan jag skulle bege mig så ursäkta mina klumpiga formuleringar men glöm inte; Uppdateringar är bättre än inga uppdateringar!

Nu ska jag till djuraffären! Hej svejs

Kommentarer
Postat av: Shazbot

Added! Då ses vi ikäll! Vilket ös det kommer bli!

2010-03-18 @ 18:36:41
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0