Två första matcherna spelade. Toss: 1-1

jag har precis hunnit lira mina två första matcher i betan. De var korta men intressanta. Här följer mina reflektioner, matchkommentarer och replays:

Menusystemet
Menysystemet var bra mycket enklare än i StarCraft. Det gav en bra överblick och inte alltför många klick behövdes för att nå godsakerna. Det fanns en mycket lättanvänd gamefinder som verkar matcha spelare med lika game records. Allt du behöver göra är att trycka på 'Find Game' och behöver inte vänta speciellt länge på nedräkningen (som för övrigt var lite mer diskret än i StarCraft).
Något som var nytt var att man kunde välja profilbild. Man hade ett 30-tal snygga bilder att välja på. De flesta såg ut att vara tagna från profilbilder för enheter i spelet.

Spelet
Då Shazbot redan avslöjat att matcherna tenderar att bli rätt korta så hade jag inga förväntningar vad det gällde att få se en massa nya units. Tur var det då detta stämde precis. Det första som slog en var att spelet var otroligt snyggt. Man hann reflektera över detta i ungefär 0,5 sek innan man fann sig i den väntade stressen med att försöka minnas byggordningen från StarCraft, samt fundera på hur bra den skulle fungera i uppföljaren.

Första matchen: Protoss mot Zerg (vinst)
I första matchen strulade jag till det lite i början och fick inte ut min första zealot så tidigt som jag hade hoppats. Det skulle visa sig att det inte spelade någon roll då jag hittade ett hinder som stoppade min probe från att scouta kartan (trots Lordens varning). En stenbumbling täckte den enda rampen ut från basen och jag behövde slåsönder den innan jag kom ut. Shazbot utsago om korta matcher gjorde att jag satsade på två Gateways för att pumpa ut Zealots. När jag hade ett dussin begav jag mig ut för att leta rätt på motståndaren. Lagom till jag hittade honom var min första expansion redo att börja pumpa ut probes. Det var ungefär då som jag insåg att jag hade glömt att bygga en Cybernetics Core. Inga uppgraderingar på hyllan med andra ord.
När jag väl var inne i motståndarens bas visade det sig dock att det kvittade. Motståndet var mycket litet. Några få zerglings samt en stor äcklig snubbe med långa armar var det enda att slåss mot. Det visade sig att han satsat på en mycket tidig expansion som förmodligen ätit upp alla resurser. 14 minuter tog matchen totalt.

Andra matchen: Protoss mot Protoss (förlust)
I andra matchen hade jag mycket bättre flyt i början. Jag pumpade ut dussinet zealots med intentionen att upprepa min förra vinst. Det visade sig dock att motståndaren redan fått upp två Photon Cannons och lyckades kväva mitt första anfall genom att spela smart med sina zealots. Hans micrande med sina Zealots skvallrade om att spelet inte var främmande för honom. Jag blev lite orolig då jag inte var speciellt bra på StarCraft. Jag fortsatte att lägga press på honom och fick bort två av nu tre Photon Cannons och rensade basen från alla synliga trupper, men sen började jag tappa mark. Trots tidiga uppgraderingar av mina zealots så lyckades jag inte komma in i hans bas. Mitt misstag var att ivrigt skicka alldeles för små enheter av Zealots som var lätta för honom att slå ihjäl med understöd av en sista Photon Cannon. Under mitt sista anfall hade han börjat expandera strax utanför sin huvudbas, något jag själv också precis var i färd med. Jag fick inte upp den snabbt nog vilket också ledde till att mina Stargates inte heller kom upp i tid. Jag hade helt enkelt fokuserat för mycket på mina zealots, samt några få Stalkers, och alltför lite på nästa steg i utveckligen. Här var man dessutom helt lost eftersom man inte kände igen några enheter. Det fanns inte direkt tid till att läsa beskrivningar nu.
Lagom till att min första Stargate stod klar så var rollerna bytta och det var nu han som la press på mig. Jag satsade blint på två Phoenix (Vilket senare visade sig vara en Air-to-air unit. *Suck*). På samma vis som han lyckades hålla mig ute från sin bas med Photon Cannons och några trupper lyckades jag hålla honom tillbaka. Jag satsade på Stalkers som understöd och han satsade på någon jag inte kände igen från StarCraft II -hemsidan. Under de två första anfallen av min bas och exp fick han retirera, men sedan hittade han min svaghet. Jag hade helt missat att min expansion hade en andra ramp! Här kunde han gå rakt in i expansionen och plocka ut mina Stargates utan några som helst problem. Här vänder matchen och jag tappar fokus. De sista fem minuterna går mer eller mindre ut på att jag vägrar ge upp! Förlusten var dock redan given.

Replays
I inkorgen på Rackadangs Gmail ligger replays för de två matcherna. Hämta och njut ;)

Summering
Spelet erbjöd precis samma känsla som första liret. Väntat och positivt enligt mig. Det hade bättre menysystem, en gamefinder och var förstås mycket snyggare (vilket man inte inte hann reflektera över speciellt länge). I de kommande matcherna hoppas jag på att få se lite mer units. Jag funderar även på att testa Terran som verkar vara lite underrepresenterade i betan.
Jag är nöjd med att första matchen var en vinst i all fall - trots att det var som att stjäla godis från en unge!
/Harpo Mafacka

Kommentarer
Postat av: Shaz

Gutt harpo! Fan vad du använder ett "erotiskt" språk ibland. Min favvo är " Hans micrande med sina Zealots skvallrade om att spelet inte var främmande för honom." Vi får ta flera matcher ihop sen när du kommer hem från junkieland!

2010-03-06 @ 15:12:29
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Harpo

hehe Det har jag inte ens tänkt på. Har väl läst lite för mycket på senaste tiden? Tycker du jag skriver "erotiskt" så ska du höra oss på jobbet. Vi brukar säga att det är märkligt att så många engelska ord smyger sig in i svenskan (inte mig emot) när det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel.

2010-03-06 @ 15:18:07
Postat av: Harpo

Jag trodde att det här jobbet saknade arbetsskador, men jag insåg sakta men säkert att det inte är nyttigt att umgås med en så isolerad skara av före detta akademiker.

2010-03-06 @ 15:22:00
Postat av: Shazbot

Ha, joja, det finns i alla arbeten tror jag. Vad man än jobbar med så kan det vara bra med en dos Golvo eller Rackadang ibland :)

2010-03-06 @ 16:40:51
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Mufflon

Bra jobbat Linus! Nu undrar jag bara om man kan titta på replays i en kraxxad version, jag har hört talas om det men inte lyckats...

2010-03-07 @ 14:11:26
URL: http://salenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0