Vi spelar vidare!

Nu ska jag inte gå till jobbet förrns om sisådär tolv timmar, så nu har jag tid att skriva lite.
Jag och Mufflon spelade ytterligare några 2on2-matcher idag. Vi gjorde färdigt våra rankningsmatcher, eller vad det nu hette, och placerades i en sån där platinum-liga. Division 19, tror jag. Där hann vi spela två matcher. En vinst och en förlust.
Det är fortfarande lite svårt att förstå om man ska vinna eller förlora förrns alla ens egna, eller motståndarens, trupper är slut, kan jag tycka.
Jag börjar också förstå vad Vippe menade när han skrev att marauders var livsfarliga för roaches.

Men för att tala mer allmänt tycker jag att det är skitkul att spela starcraft2-beta! Jag har annars tyckt att jag inte har tid med onlinespel. Nu inser jag att jag har det. Det gäller bara att prioritera bort saker som ett socialt liv, städning, diskning, matlagning, sömn och så vidare.
Njae, riktigt så illa som det låter är det kanske inte, men det känns som att det börjar gå åt det hållet. Ett par timmars datorspelande kan vara en hel del när man inte har så många timmar fritid.
Hur ska det gå när det riktiga spelet släpps?
Fast jag måste säga att betan, än så länge, känns väldigt mycket som ett komplett spel. Hade detta varit den färdiga produkten så hade jag nog inte blivit besviken.

Det är tillräckligt likt starcraft 1 för att man inte ska känna sig helt vilsen och bli rädd, men tillräckligt annorlunda för att bjuda på mycket nytt att lära sig, och därmed spännande och roligt!
Många nya smidiga speltekniska lösningar, tycker jag. Ta bara en sån grej som att ett hatchery kan ha två rally points. En för arbetare och en för soldater. Det gör livet så otroligt mycket enklare.
Sen älskar jag ju queensen också. De förändrar spelet väldigt mycket med sin larv-framtrollar-magi. Man behöver inte så vansinnigt många hatcheries längre, vilket ändrar sättet man spelar zerg på ganska mycket.

Så mycket mer kvar att lära och testa innan jag kan uttala mig om spelbalans. Just nu kör jag mest på roaches och sen mutas och hoppas på det bästa. Börjar inse att det inte funkar mot precis allt motståndaren kan erbjuda, och måste börja klura på lite counters. Jag ser faktiskt mycket fram emot att bli lite djupare insatt i hur spelet fungerar.

Ytterligare en härligt sak med sc2-betan är att jag nu åter igen kan få tävla lite i dataspel! Jag har saknat det. Eller, tävlingsmänniskan i mig har saknat det. Även om det inte är någon seriös pro-gaming-satsning, kanske, så är det ändå kul att testa sin förmåga mot andra. Och så älskar jag ju givetvis att vinna. He he he!

Det var allt för nu. So long!

/Glurko

Kommentarer
Postat av: MrTA

Zerg har förändrats mest tycker jag i SC2-betan pga Queen som gör att man kan pumpa som satan. Typ bara macro där. Lite kritiskt i början när man ska välja bo typ 2nd hatch eller lingrush eller tidig gas osv. Men det kommer väl. Toss/Terran känns liet mer som vanliga bw med lite nya units. Fattar inte varför detta skulle ta tio år att få ut, inte speciellt mycket som ändrats.

2010-03-20 @ 19:38:20
URL: http://www.spelmannen.blogspot.com
Postat av: Shazbot

Jag håller med som fan ang Queens. I början kallade jag den nya Queenen för neurosedynskadad igelkott tror jag, det tar jag tillbaka nu, för nu är det en riktig queen. En som håller sig i basen och gör så att det går smidigare och fortfare på hemmaplan lixom. Känns mycket som en drottning, samt att man kan ju jaga ner ev overlords som kommer på besök.

2010-03-21 @ 08:23:09
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0