Glurkos 1on1-äventyr i gulddivisionen

Senast skrev jag om hur jag spelade mina placeringsmatcher, och sedan dess har jag vågat mig på 5 "riktiga" matcher. De första tre var ganska längesedan jag spelade, så jag minns inte så mycket av dem. Men jag fick stryk i två av dem och min motståndare lämnade spelet i början av den tredje.
Idag har jag spelat ytterligare två matcher. Båda matcherna som zerg mot en terranmotståndare. I båda gick jag även direktexpansion, då roach-rush utan expansion har visat sig ganska värdelöst mot terran tidigare.

I den första blev jag påkommen och det aset lyckades precis skjuta ner mitt expansionshatchery innan mina zerglings åt upp hans marines. På grund av wall-in fanns det ingen chans till direkt vedergällning, och med mineralerna jag förlorade på mitt expansionsförsök blev jag efter ett litet tag översprungen av marinsoldater.

Den andra matchen var roligare, men också hejdlöst jobbig. Denna terranmotståndare lät mig expa, som jag ville. Istället bunkrade han in sig och gick banshee-rush.
Även om jag hade ett gäng hydralisker när han kom så hann han förstöra ganska mycket i sin första attack, då många av dem var ute på marsch i vida världen när min bas blev nedskjuten.
Sedan flög han runt som en idiot och pangade ner expar för mig. Jag fortsatte bygga expar, och han fortsatte skjuta ner dem. Hydralisker och overseers jagade runt cloakade banshees överallt.

Jag hade ganska god inkomst genom hela matchen, men eftersom mina hatcheries och overlords dog hela tiden var det svårt att få upp någon vettig armé. Jag lyckades dock hålla mig på 3-4 inkomstgivande baser nästan hela tiden, mot hans 1-2. Efter ett tag tog hans baser slut och jag kunde segra!

Vad har jag lärt mig nu då? Jo... För det första är jag för jävla seg och dålig. Hinner inte med att göra hälften av vad jag ska. Sedan måste jag lära mig zergenheterna bättre. Kom på i sista matchen att jag tror såna där brood lords är någon slags bra anti-air-enhet, men jag kom inte ihåg hur man byggde dem. Jag tror man ska ha greater spire, men i det stadiet av matchen kom jag inte ihåg var jag hade byggt min spire, i stridens hetta. Eller om jag ens hade kvar den, eftersom banshees sköt ner all min skit hela tiden. Tror jag byggde 3-4 hydralisk den och 2-3 spires i matchen. Vilken pärs!

Eftersom jag inte tog några screenshots i matchen så kikade jag på replayen och screenshottade lite för er kära bloggläsares skull.





/Glurko

Kommentarer
Postat av: Shazbot

Banshees kan vara jobbiga till tusen faktiskt. Tomas o jag spelade igår och vann en av 5 i silverdivisionen. Jag trodde jag hade pajat vår seger för att jag stormade en massa S.tanks i S-mode (och nån fotsoldat) med Zealots och Stalkers, men det var bara 3 tanks kvar när jag var klar och då kunde tomas ta dem lätt. Jag hade en banshee i min bas som sinkade min ekonomi som tusan! Fick inte upp nått torn i närheten, och såfort jag fick ut en stalker cloakade han sig o sköt ner den, och alla obs var ute på äventyr. :) Motståndarens kompis hoppade ut rätt tidigt, men vi hade fullt upp med sista killen som droppade marines överallt. :) Men sen tog pengarna slut och vi vann. !

2010-04-10 @ 08:35:06
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0