B.Net restart!
Så nu har hela B.net nollställts vilket innebär att alla laddermatcher, vänlista och all statistik har gått tillbaks till 0. Så det är bara att lägga in era e-post adresser eller nick/identifier i denna posten så vi vet vad alla heter!.
[email protected] Vippe/rackadang
Gorky the wcg player!
Glurko byter stil!
Ni som har spelat starcraft 1 med mig vet ju hur velig jag är när det gäller att välja ras. Jag har spelat en hel del zerg i starcraft2-betan och trivts bra med det, men så idag bestämde jag mig för att prova lite protoss.
Efter många 2on2s med Mufflon har det nämligen känts som att alla spelat zerg eller terran, så jag ville utforska den här lite hemliga rasen litegrann.
Jag har spelat mina sju återstående placeringsmatcher i 1on1 med protoss idag. Lite roligt är att jag enbart mötte en zerg-motståndare. Först 3 terrans i rad, sedan 3 protosser.
Min första match slutade i bitter förlust. Min första match som protoss och jag hade ingen aning om vad fan jag höll på med. Blev bansheerushad och det såg mörkt ut. Då kraschade sc2 (första gången det hänt mig) helt och hållet och jag fick en förlust. Ajaj.
I mina kommande två matcher mötte jag terrans som gick marines/marauders/medivacs, vilket verkar vara populärt nu för tiden. Jag byggde lite zealots/stalkers/immortals och high templar (om jag minns rätt) och vann bägge matcherna ganska lätt. Psionic storm är fortfarande ganska bra mot hopklumpade marinsoldater. He he he.
Sedan kom då tre stycken protoss vs protoss. Den första förlorade jag, men lärde mig att det är colossus man ska bygga. Speciellt mot andra protoss-spelare, verkar det som. Så det gjorde jag i de kommande två matcherna och vann lätt. Zealots och colossus. Mötte en kille som gick void rays, och då blandade jag upp med phoenixar och gick segrande ur striden.
Min sista match blev då mot en zerg. Jag gick 2 gateways för att zealot-rusha. Han direktexpade. Jag lyckades slå ner hans expansion, men sen kom roaches och zealotsen var inte så tuffa längre.
Jag backade hem och skaffade immortals. Han satte upp sin expansion igen och byggde roaches. När jag kom tillbaka med immortals bland zealotsen var det helt plötsligt roaches som inte var så tuffa längre, och segern var ett faktum!
Det var faktiskt riktigt trevligt att spela protoss. Jag kände att jag lärde mig en del på de matcherna jag spelade. Bara en sån sak som att jag upptäckte chrono boost, som jag bara inte visst fanns. Jag gissar att de flesta som läser här redan vet vad det är, men om någon har missat så har visst nexuset en magi som man kan kasta på byggnader för att få dem att bygga snabbare. Inte alls så dåligt.
Så nu får vi se om jag går tillbaka till zerg eller får för mig att prova terran, haha.
/Glurko
UPDATE
Några timmar senare, och jag har spelat några matcher i guld-divisionen, som jag hamnade i. Jag får så jävla mycket stryk! Fem förluster har det blivit, och tre ynka vinster.
Men jag tror jag lär mig lite under tiden som jag spelar i alla fall. Just nu känns det som att mina största problem är att jag kanske inte riktigt fått kläm på vart jag ska techa i alla lägen. Men jag har lite tankar om det, så det kanske löser sig snart.
Sen börjar jag fundera på om jag inte är lite för aggressiv ibland. Kom nyss på att jag glömt det där med "containment" och ta alla expar på kartan. Behöver kanske inte slå ut motståndarens enda exp till varje pris, när jag kan ta tre själv?
Hur som helst har jag fortsatt roligt med protoss. Ser fortfarande inte mycket zerger, dock. Två stycken har jag mött på 15 matcher idag. Sen har det varit ganska lika uppdelat mellan protoss och terran. Kanske någon mer terran.
Hur går det för er andra, egentligen? Varför bloggar ni inte?
Vi spelar vidare!
Nu ska jag inte gå till jobbet förrns om sisådär tolv timmar, så nu har jag tid att skriva lite.
Jag och Mufflon spelade ytterligare några 2on2-matcher idag. Vi gjorde färdigt våra rankningsmatcher, eller vad det nu hette, och placerades i en sån där platinum-liga. Division 19, tror jag. Där hann vi spela två matcher. En vinst och en förlust.
Det är fortfarande lite svårt att förstå om man ska vinna eller förlora förrns alla ens egna, eller motståndarens, trupper är slut, kan jag tycka.
Jag börjar också förstå vad Vippe menade när han skrev att marauders var livsfarliga för roaches.
Men för att tala mer allmänt tycker jag att det är skitkul att spela starcraft2-beta! Jag har annars tyckt att jag inte har tid med onlinespel. Nu inser jag att jag har det. Det gäller bara att prioritera bort saker som ett socialt liv, städning, diskning, matlagning, sömn och så vidare.
Njae, riktigt så illa som det låter är det kanske inte, men det känns som att det börjar gå åt det hållet. Ett par timmars datorspelande kan vara en hel del när man inte har så många timmar fritid.
Hur ska det gå när det riktiga spelet släpps?
Fast jag måste säga att betan, än så länge, känns väldigt mycket som ett komplett spel. Hade detta varit den färdiga produkten så hade jag nog inte blivit besviken.
Det är tillräckligt likt starcraft 1 för att man inte ska känna sig helt vilsen och bli rädd, men tillräckligt annorlunda för att bjuda på mycket nytt att lära sig, och därmed spännande och roligt!
Många nya smidiga speltekniska lösningar, tycker jag. Ta bara en sån grej som att ett hatchery kan ha två rally points. En för arbetare och en för soldater. Det gör livet så otroligt mycket enklare.
Sen älskar jag ju queensen också. De förändrar spelet väldigt mycket med sin larv-framtrollar-magi. Man behöver inte så vansinnigt många hatcheries längre, vilket ändrar sättet man spelar zerg på ganska mycket.
Så mycket mer kvar att lära och testa innan jag kan uttala mig om spelbalans. Just nu kör jag mest på roaches och sen mutas och hoppas på det bästa. Börjar inse att det inte funkar mot precis allt motståndaren kan erbjuda, och måste börja klura på lite counters. Jag ser faktiskt mycket fram emot att bli lite djupare insatt i hur spelet fungerar.
Ytterligare en härligt sak med sc2-betan är att jag nu åter igen kan få tävla lite i dataspel! Jag har saknat det. Eller, tävlingsmänniskan i mig har saknat det. Även om det inte är någon seriös pro-gaming-satsning, kanske, så är det ändå kul att testa sin förmåga mot andra. Och så älskar jag ju givetvis att vinna. He he he!
Det var allt för nu. So long!
/Glurko
Good news, everyone!
You will be making a delivery... Nej förresten, inte den sortens goda nyheter. Jag tänkte säga att vi är tillbaka! Vilka vi, menar jag? Jo, inga mindre än ett av de starkaste 2on2-lagen som skådats i starcrafts historia!



Jag (Glurko) och Mufflon spelade några 2on2-matcher igårkväll. Det gick ganska bra. Vi vann 5 av våra matcher och förlorade 1. Just nu känns det som att man har ganska mycket kvar att lära, då det fortfarande är svårt att förstå om man kommer vinna eller förlora en strid, eller en match, genom att bara se på sina och motståndarens enheter. Men det kommer väl.
Ovan ser ni lite hur det såg ut förr. Så här såg det lite ut nu:

Jag köpte också headset igår, så jag kan tala med mina vänner när vi spelar. Lyckades dock aldrig få mikrofonen att fungera, trots enormt mycket krabb. Idag fick jag den att fungera på två minuter. Och detta på morgonen. Halv fem på morgonen. Jag fattar inte att jag kan lyckas med något i detta tillståndet som jag inte lyckades med när jag var fullt vaken. Jag kanske bara behövde sova på saken. 10 sycken ljudenheter att hantera för inspelning fick det att snurra i huvudet på mig, men efter en god (eller halv i alla fall) natts sömn kunde jag enkelt räkna ut hur tekniken fungerar!
Nu är det dock dags för mig att gå till jobbet. Det har blivit en konstig vana för mig att RACKADANG-blogga innan jobbet på mornarna, till morgonkaffet. Lite kort om tid kanske, för jag hade gärna velat skriva lite mer om mina spelupplevelser och hur spelberoende jag håller på att bli igen! Oj oj oj.
Nåja, ni kommer få höra mer från mig! So long, suckers!
/Glurko
Mufflons första beta-äventyr!
Gokväll kamrater! Som Glurko skrev så börjar det hända saker nu. Då det inte gick att spela 3on3 i betan så delade vi som sagt in oss i ett A-lag som spelade 2on2 (jag och Shazbot), och ett G-lag som spelade 1on1 (Glurko). Fyra matcher hann jag och Shazbot med, och vi vann två av dem.
Vilken underbar känsla att vara jättedålig på Starcraft! Man lattjar runt med det som finns att tillgå och ibland lyckas någonting, och ibland får man stryk. När jag väl har lärt mig spelet och vet vad som funkar mot vad så kommer jag givetvis att spela på dödligt allvar och bry mig mer om APM än att ha roligt, men än så länge känner jag mig som ett barn i en sandlåda (som får stryk av mycket mindre barn, paradoxalt nog).
Den sista matchen som jag och Shazbot spelade igår varade i en halvtimme, det var ZT vs ZT och det hela slutade med att vi mördade våra fiender med Ultralisker och Battlecruisers! How awesome is that!??

Jag hoppas på mycket krigande i helgen!
/Mufflon
Glurkos första beta-äventyr!
Hej på er, vänner! Nu börjar det hända grejjor. Alla betatestare verkar ha fått extranycklar, och delar givmilut ut dessa till sin omgivning. Själv fick jag en av Linus igår, och spelade några matcher.
Det räckte att jag började installera spelet så kände jag det gamla starcraft-spelsuget infinna sig. Roligt. Det var längesen jag var så laddad för att spela ett dataspel. Och då till och med ett dataspel som inte ens är färdigt än!
Skulle spela lite med Shazbot och Mufflon igår, men det gick visst inte att spela 3on3, så vi löste det hela genom att de spelade 2on2 och jag gav mig ut på soloäventyr.
Jag han spela mina fem träningsmatcher och tre rankningsmatcher (jag utgår från att ni läsare känner till det där systemet vid det här laget).
Min första träningsmatch förlorade jag stort! När jag försökte scouta min motståndare med en probe verkade det nämligen som att vi hamnat på en ökarta, så jag försökte droppa lite och bygga lite flygskepp och sådär.
Det visade sig att det inte var en ökarta alls, utan det låg bara lite bråte ivägen vid utvalda chokepoints. Så när min motståndare kom med massa ful-dragoons (stalkers) och slog sönder bråten hade jag inte mycket att sätta emot.
Resten av matcherna gick bättre, och jag insåg att i de där övningsmatcherna räckte det i allmänhet att bygga några gubbar och gå till motståndarens bas för att vinna. De flesta hade ungefär lika dålig koll som jag hade i min första match.
I min första rankningsmatch blev det lite andra bullar dock. Inget bråte någongstans och jag blev zergrushad på lost temple! Spelhastigheten var också avsevärt höjd, vilket i och för sig känns skönt, för i träningsmatcherna var det ju lite segt. Men ändå bra, så man hinner prova lite olika enheter och se vad det fanns för byggnader och så vidare...
Sen kom jag in i det lite. Jag spelade random ända fram till min sista match, då jag valde zerg. Det var nämligen med mina kära gamla rymdmonster jag kände mig mest hemma.
Speciellt efter att ha läst Vippes inlägg här tidigare där det stod att roaches och mutalisker är fina grejjor, så såna gillar jag att bygga.
Det funkade rätt bra att först skojja runt lite med roaches, sedan dyka på med mutalisker i motståndarens arbetarlinje efter ett tag, sedan köra över med en kombination av de båda.
Men detta är ju då två matcher jag har spelat så här, så vad vet jag, egentligen? Men det ska bli kul att prova mer!

Tyvärr lär jag inte hinna spela mycket ikväll, då jag slutar jobbet vid 18 och börjar igen vid 6 på Lördag, men förhoppningsvis blir det lite mer matcher i helgen! Roligt!
Då kanske jag också kan blogga lite mer om spelet i allmänhet.
Nu måste jag visst gå till jobbet! Hejdå, vänner!
/Glurko
Invite a friend!
Jag fick följande på mailen idag:
Intresserad? Nån?
Zerg!
Läste precis att Shazbot fått en s.k. kompisnyckel och att han ska ge den till Mufflon vilket låter bra för nu har vi snart nycklar allihop! Jag fick mig också en alldeles egen nyckel idag så jag tänkte sammanfatta min Starcraft II karriär lite kort här på bloggen.
Jag fick som sagt min nyckel av Mats (Thoxic) då han tänkte att han ändå inte bara kunde spela på kvällar. Så efter ett par kvällar så hade hans spel kraschat så mkt att han inte längre ville spela. Nyckeln var min på heltid! Jag valde att mer eller mindre uteslutande spelat Zerg. Jag har spelat runt 120-130 matcher 1v1 och 40-50 talet 2v2 matcher vid det här laget och har testat runt flertalet olika strategier. Här följer lite kort om alla zergenheter:
- Zergling - Svag enhet som känns klart sämre än i BW. Cracklings är inte längre lika effektiva då den har blivit smått försämrad.
- Baneling - Zerglingens mer dödliga kusin, den exploderar likt en Scourge och tar byggnader, motståndare med sig i fallet! Kul enhet.
- Roach - Snabb, mobil och väldigt bra enhet för zergen. Den är det huvudsakliga vapnet i zergarmé för stunden. Den kontras ganska lätt av så kallade Heavy Counters vilket gör att så fort motståndaren har fått upp ett par Immortals eller Marauders t.ex så är de mer eller mindre helt värdelösa.
- Hydralisk - Kostar numera 100 mineraler, 50 gas samt 2 mat men har blivit snäppet starkare men också betydligt långsammare utanför creep. Har inte bestämt mig vad jag tycker om den än.
- Mutalisk - Den i mitt tycke bästa enheten zerg har att erbjuda är väl mer eller mindre den exakt samma som i BW men då Toss har lite svårare att kontra luft nu och terran ofta mixar in marauders i sin tidiga armé tycker jag den är ett starkt kort.
- Infestor - Den huvudsakliga spellcastern, eller förlåt mig, den enda spellcastern i armén (alla andra har 2) är dock en väldigt bra och dödlig enhet. Den har parasite, en värdelös spell (spawn infested terrans) samt deras viktigast; geggan! Vet inte riktigt vad den heter men den är absolut en av de bästa grejern och väldigt viktig mot terran och zerg. Den gör enheter omobila och skadar över tid - likt en aoe entangle.
- Corruptor - Meh, ogillar denna enhet. Ser inte riktigt en användning för dom förrutom att de kan morphas till Blood Lords
- Blood Lord - Guardians som skjuter broodlings. Oerhört bra enhet och att den skjuter broodlings är extremt roligt.
- Overlord/Overseer - Samma som i BW fast Overlorden har ingen vision vilket jag surt fick erfara i början av min SC2 karriär. Dessutom kan den spotta slime på tier2 över mark där det inte finns slime vilket är ganska bra om du vill bygga hidden buildings osv.
- Ultralisk - Störst och starkast av alla enheter. 600 hp, hög skada och splashdmg. Mer behöver man väl inte säga?
- Queen - Husfrun i basen funkar inte alls som i BW. Den är markbunden och kan kan får 25 mana spawna 4 nya larver vilka tar 40 sekunder att kläckas. Hon kan slåss också inte jättebra men dock blir hon väldigt långsam utanför creep. Nyttig och gör att man kan klara sig på ett hatch ganska bra ett tag.
Med dessa har jag härjat laddern och kommit fram till att spelet just nu känns någorlunda balanserat och visst finns det saker att justera men det är långt ifrån så obalanserat som både SC:BW och WC3:TFT var vid vissa tidpunkter. Z>P P>T Z=<T känns det som just nu men det lär ju ändras flera gånger om innan betan är slut. Battle.net 2.0 känns ganska lovande men känns ganska anonymt just nu då det inte finns chatrum överhuvudtaget. De tänkte inte ha med det alls men efter stora protester så bestämde de sig för att de skulle patcha in det efter relase. Jag tror nog att det blir bra till slut iaf även om jag inte riktigt förstår poängen med att ha flera olika divisioner i varje liga. De har sagt att de ska släppa en FAQ snart om hur systemet funkar vilket jag ser fram emot att läsa. I 1v1 så har jag uppnått rank 30 som bäst i en platinumliga vilket jag är ganska nöjd med och jag är dessutom ganska säker på att jag klarar bättre nu när jag har lite bättre koll på vad alla enheter gör och även hur de andra raserna funkar. I 2v2 så har jag tillsammans med Tassadaren (kommer ni ihåg honom?) placerat mig som #1 i en platinumliga. 2v2 är oerhört roligt och känns som det jag kommer spela mest när väl releasean har kommit. Man stöter på flertalet "kändisar" vilket också är kul bl.a. så vann jag mot Abver igår vilken var Rysslands bästa WC3spelare under flera år så det var ju kul. I och med detta så har jag spelat klart på Mats konto för nu har jag fått ett alldeles eget vilket jag tänkte inviga ikväll någon gång. Så ni som har konton lägg till mig på
[email protected] Detta var lite stressigt framhafsat innan jag skulle bege mig så ursäkta mina klumpiga formuleringar men glöm inte; Uppdateringar är bättre än inga uppdateringar!
Nu ska jag till djuraffären! Hej svejs
Let's spread the joy!
Idag fick jag mail från Blizzard. De ville att jag ska dela ut en SC2Beta-nyckel till en av mina vänner. I was like... hell yeah! Så jag tänkte ha samlagstävling, den som ligger med mig bäst får nyckeln.
Nej, jag har faktiskt redan bestämt vem jag ska bjuda in, den enda person som alltid velat spela med mig, men inte kunnat, mannen som hållen fronten i söder, mannen som alltid fappar på din toalett, mannen som uppfann den genomskinliga pepsin, mannen som är... MUFFLON!
Jag känner nästan lite som att jag sviker min SC-Mentor Glurko, men jag hade hoppats att kanske HarpoMafacka eller Axelsson hade lust att ge sin invite till dig. Hoppas iaf att alla nycklar går till RACKADANGfolk, då är ju snart hela klanen aktiv. Wunderbar!
Muffe! Messa mig när du är hemma så kör vi! Du måste alltså fortfarande ligga med mig, fast du får nyckeln ändå.
/Shazbot
Zerg + Lek = SANT!
Jag har nyss kört en match mot datorn. Jag ville grundligt utforska Zerg och dess units utan att stressa. Fan vilka lekunits Zerg har! Mycket underhållande. Min första favorit blev denna lilla rackare som måste vara hur kul som helst att leka med i en större match.
Infestor. Nån variant på Defiler som fanns i ettan. Han kan trolla fram Infested marines, sin parasit och skjuta kladd på motståndare se blir slöa o dottade. På bilden spottar han ut infested marines (som ser exakt ut som Chaos Marines typ). Har man full energi kan man spotta ut en 8st. Sen kan man gömma sig i marken igen och vänta. Den har även en ability som gör att man tar över en unit i några sekunder. Då kastar den ut en tunga och slickar på motståndarens unit ett tag och under den tiden kan man styra fiendeuniten. Ser mycket komiskt ut då tungan blir längre och längre ju längre ifrån Infestorn man åker/går.
Nästa roliga unit jag hittade är Overlords, eller snarare Overseers som man numera kan uppgradera dem till. De blir då detectors och kan bajsa ut Changelings! (för sin energi) De ser ut som... tja, döm själva av bilden...
Changelingen sniglar runt o omvandlas till antingen en Zealot, Marine eller Zergling beroende på vad den möter först. Möter den en terranfiende blir den en marine osv... I mitt fall mötte jag ju bara terran så vips...!
Changelingen kan tyvärr varken attackera eller någonting, bara scouta. Sen dör de väldigt dramatiskt efter 150sekunder. Mycket underhållande unit måste jag säga. OCH iom att den får samma "färg" som motståndaren så ser det ut som hans egna units. Men man blir nog misstänksam om det kommer in ett 30tal units i en klunga man inte ens minns att man hade, men ändå :)
Sen har de fått Corruptor, en flygande AA-unit, som kan morpha till en Brood Lord! Broodlorden påminner om Carriers från ettan till sättet då de har små broodlings de droppar ner som springer runt o slår folk o fä, sen dör de. De är jävligt snabba men dör ganska lätt. Mycket tuff, och rolig unit det med.
Sen skrattade jag gott när jag såg att blizzard har anammat själva kulturen kring starcraft online. När jag anföll datorn med mina Brood Lords så skrev den "GG". Det tyckte jag var kul. :)
Jag håller med Vippe om att "räkorna" inte verkar vara alls så vassa i 2an. Men jag tyckte åandra sidan att resten av unitsen Zerg har verkar väldigt vassa. Alla units kan numera "bury'a", tom Ultralisker, vilket ser kul som fan ut :) Och vad jag sett på Betaforumen så handlar varannan post om att Blizzard måste nerfa Zerg. Jag har absolut spelat mest Zerg och ska ta mig an de andra snart, för när vi börjar spela ihop är det "bad manner" att inte välja random, det har Lord Glurko lärt mig. Så det är bäst jag lär mig!
Jag vill också veta vad alla heter på battlenet? Lorden? Vippe? (vems konto lånade du? Thoxic?) Axelsson? Jag heter iallafall Shazbot.rackadang
/The Botshaz
Vippe får ett återfall
Efter att under lång tid bara spelat sporadiskt med dataspel när suget slagit till så har jag nu trillat dit ordentligt. Jag lyckades till slut få tag på en betanyckel och det har lett till att jag under ett dygns tid spelat ungefär 25-30 matcher. Det låter kanske ganska mycket med med tanke på att genomsnittet på en standardmatch är ungefär 10-15 minuter så blir det inte så farligt som man skulle kunna tro (HEHE)
Nåväl, efter att ha installerat spelet så valde jag snabbt ZERG för att det är den coolaste rasen och för att jag dessutom spelade denna rasen i SC:BW. Det gick i ett rasande tempo och jag vann match efter match och när jag slutligen hade spelat klart mina 10 placeringsmatcher så placerades jag i Platinum-Division. Vilket är den nästsvåraste divisionen och mer eller mindre samtligt här hade spelat betan 100+ matcher. Det tog tvärstopp. Jag fick spela på banor jag aldrig spelat på förr, jag mötte Zerg för första gången samt att jag fick möta strategier som jag absolute inte hade sett innan. 5 raka förluster och jag blir sur och går och lägger mig.
När jag vaknade imorse så åt jag en macka och satte igång igen, hann spela två matcher innan skulle bege mig till skolan. Tur för mig så var det en ytterst kort lektion idag så jag kunde snabbt hem o börja nöta igen. Match efter match gick och jag blev mer och mer frustrerad för jag tyckte jag fick möta Protoss helatiden, jag kollade upp och mycket riktigt: 9 raka matcher mot Toss. Till slut kom då andra raser och jag fick äntligen vinna lite.
Mina intryck då?
Det var länge sen jag hade så här kul när jag spelade dataspel, det ska villigt erkännas. Jag är som ett litet barn och jag njuter av det! Grafiken är bra, spelkänslan är underbar och det är kul med spelsystemet även om jag inte riktigt kommit underfund med det än. Saker jag lärt mig den sura vägen:
- Mutalisker är fullkomligt värdelösa i ZvZ
- En runda i gasen ger bara 4
- Warp Rays är den klart bästa enheten i spelet
- Zerglings blir ganska lätt utplånade av zealots
Jag sammanfattar mina första 24 timmar med Starcraft 2 med att ha vunnit 17 och förlorat 11 matcher. Just nu spelar kontots riktiga ägare Mats (Thoxic) så jag får lugnt sitta och vänta på min tur ;)
Vill ni ha replays så är det bara att säga till!
Två första matcherna spelade. Toss: 1-1
jag har precis hunnit lira mina två första matcher i betan. De var korta men intressanta. Här följer mina reflektioner, matchkommentarer och replays:
Menusystemet
Menysystemet var bra mycket enklare än i StarCraft. Det gav en bra överblick och inte alltför många klick behövdes för att nå godsakerna. Det fanns en mycket lättanvänd gamefinder som verkar matcha spelare med lika game records. Allt du behöver göra är att trycka på 'Find Game' och behöver inte vänta speciellt länge på nedräkningen (som för övrigt var lite mer diskret än i StarCraft).
Något som var nytt var att man kunde välja profilbild. Man hade ett 30-tal snygga bilder att välja på. De flesta såg ut att vara tagna från profilbilder för enheter i spelet.
Spelet
Då Shazbot redan avslöjat att matcherna tenderar att bli rätt korta så hade jag inga förväntningar vad det gällde att få se en massa nya units. Tur var det då detta stämde precis. Det första som slog en var att spelet var otroligt snyggt. Man hann reflektera över detta i ungefär 0,5 sek innan man fann sig i den väntade stressen med att försöka minnas byggordningen från StarCraft, samt fundera på hur bra den skulle fungera i uppföljaren.
Första matchen: Protoss mot Zerg (vinst)
I första matchen strulade jag till det lite i början och fick inte ut min första zealot så tidigt som jag hade hoppats. Det skulle visa sig att det inte spelade någon roll då jag hittade ett hinder som stoppade min probe från att scouta kartan (trots Lordens varning). En stenbumbling täckte den enda rampen ut från basen och jag behövde slåsönder den innan jag kom ut. Shazbot utsago om korta matcher gjorde att jag satsade på två Gateways för att pumpa ut Zealots. När jag hade ett dussin begav jag mig ut för att leta rätt på motståndaren. Lagom till jag hittade honom var min första expansion redo att börja pumpa ut probes. Det var ungefär då som jag insåg att jag hade glömt att bygga en Cybernetics Core. Inga uppgraderingar på hyllan med andra ord.
När jag väl var inne i motståndarens bas visade det sig dock att det kvittade. Motståndet var mycket litet. Några få zerglings samt en stor äcklig snubbe med långa armar var det enda att slåss mot. Det visade sig att han satsat på en mycket tidig expansion som förmodligen ätit upp alla resurser. 14 minuter tog matchen totalt.
Andra matchen: Protoss mot Protoss (förlust)
I andra matchen hade jag mycket bättre flyt i början. Jag pumpade ut dussinet zealots med intentionen att upprepa min förra vinst. Det visade sig dock att motståndaren redan fått upp två Photon Cannons och lyckades kväva mitt första anfall genom att spela smart med sina zealots. Hans micrande med sina Zealots skvallrade om att spelet inte var främmande för honom. Jag blev lite orolig då jag inte var speciellt bra på StarCraft. Jag fortsatte att lägga press på honom och fick bort två av nu tre Photon Cannons och rensade basen från alla synliga trupper, men sen började jag tappa mark. Trots tidiga uppgraderingar av mina zealots så lyckades jag inte komma in i hans bas. Mitt misstag var att ivrigt skicka alldeles för små enheter av Zealots som var lätta för honom att slå ihjäl med understöd av en sista Photon Cannon. Under mitt sista anfall hade han börjat expandera strax utanför sin huvudbas, något jag själv också precis var i färd med. Jag fick inte upp den snabbt nog vilket också ledde till att mina Stargates inte heller kom upp i tid. Jag hade helt enkelt fokuserat för mycket på mina zealots, samt några få Stalkers, och alltför lite på nästa steg i utveckligen. Här var man dessutom helt lost eftersom man inte kände igen några enheter. Det fanns inte direkt tid till att läsa beskrivningar nu.
Lagom till att min första Stargate stod klar så var rollerna bytta och det var nu han som la press på mig. Jag satsade blint på två Phoenix (Vilket senare visade sig vara en Air-to-air unit. *Suck*). På samma vis som han lyckades hålla mig ute från sin bas med Photon Cannons och några trupper lyckades jag hålla honom tillbaka. Jag satsade på Stalkers som understöd och han satsade på någon jag inte kände igen från StarCraft II -hemsidan. Under de två första anfallen av min bas och exp fick han retirera, men sedan hittade han min svaghet. Jag hade helt missat att min expansion hade en andra ramp! Här kunde han gå rakt in i expansionen och plocka ut mina Stargates utan några som helst problem. Här vänder matchen och jag tappar fokus. De sista fem minuterna går mer eller mindre ut på att jag vägrar ge upp! Förlusten var dock redan given.
Replays
I inkorgen på Rackadangs Gmail ligger replays för de två matcherna. Hämta och njut ;)
Summering
Spelet erbjöd precis samma känsla som första liret. Väntat och positivt enligt mig. Det hade bättre menysystem, en gamefinder och var förstås mycket snyggare (vilket man inte inte hann reflektera över speciellt länge). I de kommande matcherna hoppas jag på att få se lite mer units. Jag funderar även på att testa Terran som verkar vara lite underrepresenterade i betan.
Jag är nöjd med att första matchen var en vinst i all fall - trots att det var som att stjäla godis från en unge!
/Harpo Mafacka
Hell yeah!
Idag loggade jag som vanligt in på Battle.Net - något jag gjort varje dag de senaste veckorna. Till min förvåning och glädje möttes jag nu av ett fjärde lir i listan...
... nämligen StarCraft II -betan!!!
Timingen är lite sunkig då jag reser iväg på söndag och inte kommer hem förrän nästa helg. Den helgen är jag dessutom upp-bokad både lördag och söndag. Det blir med andra ord inget lirande förrän om 1½ vecka. Det känns trots detta mycket lugnande att veta att betan ligger där och väntar på mig =)
Ni får med andra ord vänta lite på en recension, men den som väntar på något gott...
Over and out!
/Harpo Mafacka
Den som söker skall finna!
Och det gjorde han... Efter lite letande så insåg jag att alla matcher sparas automatiskt som replays! Jag är så smart! Så
här (högerklick & spara som...) är matchen jag bloggade om innan, då jag vann ihop med min enda SC2vän Kasper.
Väntar just nu på att SC2 ska ladda ner en massa saker ingame. Jag vet inte hur jag ska tolka att den är på 2669%. Men jag har fullt förtroende för Blizzard. Varför skulle de krångla till det för mig?
/Shazbot
Trodde det var kört...
Helt plötsligt när jag startade SC2 så fick jag felmeddelande som sa: Microsoft Visual C++ Runetime Error. Konsigt. Testar igen. Microsoft Visual C++ Runetime Error. Igen. Microsoft Visual C++ Runetime Error. Vafaan! Är det nån som känner mig så vet man att jag är inte person som försöker lösa datorproblem genom att leta på nätet efter lösningar eller så. Jag ringer folk direkt! (Linus) Ibland kan jag testa att starta om datorn, för det hjälper 80% av gångerna, men nu började min puls gå upp. Ingen har ju betan som jag känner förutom Axelsson, man han vågar inte spela säger han. :D Ska jag inte få spela mer beta nu eller vafaan? Men är det nått företag man kan lita på så är det Blizz. Jag gick in på deras forum och var säker på att fler har samma problem. Vad rätt jag hade. En hel tråd där folk sa: OMG PLZ Microsoft Visual C++ Runetime Error! och BLIZZ FIX Microsoft Visual C++ Runetime Error! OMG PLZ OMG!... tråden slutade med att en kille skrev: STOP RUNNIN IT VIA STEAM! sen slutar klagomålen. :D
anyways... patch time för SC2.
Balance Changes
- Terran
- Banshee
- Cloak: This ability no longer requires Fusion Core to research.
- Barracks
- The build time for this building has decreased from 65 to 60.
- Factory
- The build time for this building has decreased from 65 to 60.
- Reactor
- The build time for this building has decreased from 40 to 25.
- Reaper
- The build time for this unit has increased from 30 to 40.
- Nitro Boost: The build time for this upgrade has increased from 90 to 100.
- Starport
- The build time for this building has decreased from 55 to 50.
- Tech Lab
- The build time for this building has decreased from 30 to 25.
- Protoss
- Mothership
- The build time for this unit has increased from 120 to 160.
- The food cost of this unit has increased from 6 to 8.
- The number of shots fired by this unit has decreased from 8 to 6.
- The shield of this unit has decreased from 400 to 350.
- The health of this unit has decreased from 400 to 350.
- The acceleration of this unit has decreased from 1.3125 to 0.3125.
- The deceleration of this unit has increased from 0 to 1.
- Nexus
- Chrono Boost: The duration of this ability has decreased from 30 to 20.
- Zerg
- Corruptor
- The damage done by this unit has increased from 12 (+8 massive) to 12 (+10 massive).
Beta de StarCraft II - Parche 2 (versión 0.4.0.14133)
Se pueden consultar siempre las últimas notas de parche en los foros generales de la beta de StarCraft II.
Cambios de equilibrio
- Terran
- Átropos
- Invisibilidad: Para investigar esta habilidad ya no se requiere un núcleo de fusión.
- Barracón
- El tiempo de construcción de este edificio ha disminuido de 65 a 60.
- Fábrica
- El tiempo de construcción de este edificio ha disminuido de 65 a 60.
- Reactor
- El tiempo de construcción de este edificio ha disminuido de 40 a 25.
- Segador
- El tiempo de construcción de esta unidad ha aumentado de 30 a 40.
- Aceleración nitro: El tiempo de construcción de esta mejora ha aumentado de 90 a 100.
- Puerto estelar
- El tiempo de construcción de este edificio ha disminuido de 55 a 50.
- Laboratorio tecnológico
- El tiempo de construcción de este edificio ha disminuido de 30 a 25.
- Protoss
- Nave nodriza
- El tiempo de construcción de esta unidad ha aumentado de 120 a 160.
- El coste de suministros de esta unidad ha aumentado de 6 a 8.
- El número de disparos que realiza esta unidad ha disminuido de 8 a 6.
- El escudo de esta unidad ha disminuido de 400 a 350.
- La salud de esta unidad ha disminuido de 400 a 350.
- La aceleración de esta unidad ha disminuido de 1,3125 a 0,3125.
- La deceleración de esta unidad ha aumentado de 0 a 1.
- Nexo
- Aceleración cronos: La duración de esta habilidad ha disminuido de 30 a 20.
- Zerg
- Envilecedor
- El daño infligido por esta unidad ha aumentado de 12 (+8 contra unidades enormes) a 12 (+10 contra unidades enormes).
StarCraft II Beta - Patch 2 (Version 0.4.0.14133)
Die neusten Patchnotes befinden sich immer im allgemeinen Diskussionsforum zur Beta von StarCraft II.
Änderungen der Spielbalance
- Terraner
- Banshee
- Tarnen: Die Erforschung dieser Fähigkeit benötigt keinen Fusionskern mehr.
- Kaserne
- Die Bauzeit dieses Gebäudes wurde von 65 auf 60 gesenkt.
- Fabrik
- Die Bauzeit dieses Gebäudes wurde von 65 auf 60 gesenkt.
- Reaktor
- Die Bauzeit dieses Gebäudes wurde von 40 auf 25 gesenkt.
- Rächer
- Die Bauzeit dieser Einheit wurde von 30 auf 40 erhöht.
- Nitro-Packs: Die Erforschungszeit dieses Upgrades wurde von 90 auf 100 erhöht.
- Raumhafen
- Die Bauzeit dieses Gebäudes wurde von 55 auf 50 gesenkt.
- Tech-Labor
- Die Bauzeit dieses Gebäudes wurde von 30 auf 25 gesenkt.
- Protoss
- Mutterschiff
- Die Bauzeit dieser Einheit wurde von 120 auf 160 erhöht.
- Die Versorgungskosten dieser Einheit wurden von 6 auf 8 erhöht.
- Die Anzahl der von dieser Einheit abgefeuerten Schüsse wurde von 8 auf 6 gesenkt.
- Die Schildpunkte dieser Einheit wurden von 400 auf 350 gesenkt.
- Die Trefferpunkte dieser Einheit wurden von 400 auf 350 gesenkt.
- Die Beschleunigung dieser Einheit wurde von 1,3125 auf 0,3125 gesenkt.
- Das Bremsverhalten dieser Einheit wurde von 0 auf 1 erhöht.
- Nexus
- Zeitschleife: Die Dauer dieser Fähigkeit wurde von 30 auf 20 gesenkt.
- Zerg
- Schänder
- Der von dieser Einheit verursachte Schaden wurde von 12 (+8 gegen Massiv) auf 12 (+10 gegen Massiv) geändert.
StarCraft II Bêta - Mise à jour 2 (version 0.4.0.14133)
Les dernières notes de mise à jour peuvent toujours être consultées sur la page du forum de discussion générale de la bêta de StarCraft II.
Modifications d'équilibrage
- Terran
- Banshee
- Camouflage : cette capacité ne nécessite plus Noyau de fusion pour être recherchée.
- Caserne
- Le temps de construction de ce bâtiment a été réduit de 65 à 60.
- Usine
- Le temps de construction de ce bâtiment a été réduit de 65 à 60.
- Réacteur
- Le temps de construction de ce bâtiment a été réduit de 40 à 25.
- Faucheur
- Le temps de construction de cette unité a été augmenté de 30 à 40.
- Nitro-propulseurs : le temps de construction de cette unité a été augmenté de 90 à 100.
- Spatioport
- Le temps de construction de ce bâtiment a été réduit de 55 à 50.
- Laboratoire technique
- Le temps de construction de ce bâtiment a été réduit de 30 à 25.
- Protoss
- Vaisseau mère
- Le temps de construction de cette unité a été augmenté de 120 à 160.
- Le coût en ravitaillement de cette unité a été augmenté de 6 à 8.
- Le nombre de coups tirés par cette unité a été réduit de 8 à 6.
- Le bouclier de cette unité a été réduit de 400 à 350.
- Les points de vie de cette unité ont été réduits de 400 à 350.
- L'accélération de cette unité a été réduite de 1,3125 à 0,3125.
- La décélération de cette unité a été augmentée de 0 à 1.
- Nexus
- Poussée temporelle : la durée de cette capacité a été réduite de 30 à 20.
- Zerg
- Corrupteur
- Les dégâts infligés par cette unité ont été augmentés de 12 (+8 lourd) à 12 (+10 lourd).
Beta di StarCraft II - Patch 2 (versione 0.4.0.14133)
I dettagli aggiornati sull'ultima patch si possono sempre trovare sul forum di discussione generale della beta di StarCraft II.
Modifiche di bilanciamento
- Terran
- Banshee
- Occultamento: non è più necessario un Nucleo di fusione per ricercare quest'abilità.
- Caserma
- Il tempo di costruzione di questa struttura è stato ridotto da 65 a 60.
- Fabbrica
- Il tempo di costruzione di questa struttura è stato ridotto da 65 a 60.
- Reattore
- Il tempo di costruzione di questa struttura è stato ridotto da 40 a 25.
- Mietitore
- Il tempo di addestramento di questa unità è aumentato da 30 a 40.
- Reattori dorsali: il tempo di produzione di questo potenziamento è aumentato da 90 a 100.
- Spazioporto
- Il tempo di costruzione di questa struttura è stato ridotto da 55 a 50.
- Modulo tecnologico
- Il tempo di costruzione di questa struttura è stato ridotto da 30 a 25.
- Protoss
- Nave madre
- Il tempo di costruzione di questa unità è aumentato da 120 a 160.
- Il costo in rifornimenti di questa unità è aumentato da 6 a 8.
- Il numero di colpi sparati dall'unità è stato ridotto da 8 a 6.
- Lo scudo dell'unità è stato ridotto da 400 a 350.
- La salute dell'unità è stata ridotta da 400 a 350.
- L'accelerazione dell'unità è stata ridotta da 1,3125 a 0,3125.
- La decelerazione dell'unità è aumentata da 0 a 1.
- Nexus
- Accelerazione temporale: la durata di questa abilità è stata ridotta da 30 a 20.
- Zerg
- Corruttore
- I danni causati da questa unità sono aumentati da 12 (+8 contro enormi) a 12 (+10 contro enormi).
Обновление бета-версии StarCraft II (до версии 0.4.0.14133)
Описания последних обновлений всегда можно найти среди общих тем на форуме бета-версии StarCraft II.
Баланс сил
- Терраны
- Банши
- Маскировка: для разработки больше не требуется центр синтеза.
- Казармы
- Время строительства уменьшено с 65 до 60.
- Завод
- Время строительства уменьшено с 65 до 60.
- Реактор
- Время строительства уменьшено с 40 до 25.
- Головорез
- Время обучения увеличено с 30 до 40.
- Нитроускорители: время разработки увеличено с 90 до 100.
- Космопорт
- Время строительства уменьшено с 55 до 50.
- Лаборатория
- Время строительства уменьшено с 30 до 25.
- Протоссы
- Материнский корабль
- Время строительства увеличено с 120 до 160.
- Необходимое количество припасов увеличено с 6 до 8.
- Количество атак уменьшено с 8 до 6.
- Максимальный запас энергии щитов уменьшен с 400 до 350.
- Максимальный запас прочности уменьшен с 400 до 350.
- Коэфициент разгона уменьшен с 1,3125 до 0,3125.
- Коэфициент торможения увеличен с 0 до 1.
- Нексус
- Искривление времени: время действия уменьшено с 30 до 20.
- Зерги
- Губитель
- Дополнительный урон по крупным боевым единицам увеличен с 8 до 10 ед.
StarCraft II beta - Uaktualnienie #2 (wersja 0.4.0.14133)
Najnowsze informacje o uaktualnieniach można znaleźć na Ogólne fora bety StarCraft II.
Zmiany równowagi
- Terranie
- Banshee
- Maskowanie: Opracowanie tej umiejętności nie wymaga już posiadania rdzenia fuzyjnego.
- Koszary
- Czas budowy koszar został zmniejszony z 65 do 60.
- Fabryka
- Czas budowy fabryki został zmniejszony z 65 do 60.
- Reaktor
- Czas budowy reaktora został zmniejszony z 40 do 25.
- Kosiarz
- Czas szkolenia jednostki został zwiększony z 30 do 40.
- Doping hormonalny: Czas opracowania ulepszenia został zwiększony z 90 do 100.
- Port gwiezdny
- Czas budowy tej struktury został zmniejszony z 55 do 50.
- Laboratorium technologiczne
- Czas budowy tej struktury został zmniejszony z 30 do 25.
- Protosi
- Statek-matka
- Czas budowy jednostki został zwiększony ze 120 do 160.
- Wartość zaopatrzenia zużywanego przez jednostkę została zwiększona z 6 do 8
- Liczba strzałów w salwie jednostki została zmniejszona z 8 do 6
- Wartość osłony jednostki została zmniejszona z 400 do 350.
- Wartość życia jednostki została zmniejszona z 400 do 350.
- Przyspieszenie jednostki zostało zmniejszone z 1,3125 do 0,3125.
- Zwalnianie tej jednostki zostało zwiększone z 0 do 1.
- Nexus
- Przyspieszenie czasoprzestrzeni: Czas działania umiejętności został zmniejszony z 30 do 20.
- Zergi
- Skaziciel
- Wartość obrażeń zadawanych przez jednostkę została zwiększona z 12 (+8 przeciwko jednostkom masywnym) do 12 (+10 przeciwko jednostkom masywnym).
스타크래프트 II 베타 – 패치 2 (버전 0.4.0.14133)
스타크래프트 II 베타 일반 토론장에서 최신 버전의 패치 노트를 살펴보실 수 있습니다.
밸런스 조정
- 테란
- 밴시
- 병영
- 병영의 건설 시간이 65에서 60으로 감소했습니다.
- 군수공장
- 군수공장의 건설 시간이 65에서 60으로 감소했습니다.
- 반응로
- 반응로의 건설 시간이 40에서 25로 감소했습니다.
- 사신
- 사신의 생산 시간이 30에서 40으로 증가했습니다.
- 니트로 추진기: 업그레이드 시간이 90에서 100으로 증가했습니다.
- 우주공항
- 우주공항의 건설 시간이 55에서 50으로 감소했습니다.
- 기술실
- 기술실의 건설 시간이 30에서 25로 감소했습니다.
- 프로토스
- 모선
- 모선의 생산 시간이 120에서 160으로 증가했습니다.
- 모선이 차지하는 보급품 사용량이 6에서 8로 증가했습니다.
- 모선이 한 번에 발사하는 정화 광선의 수가 8에서 6으로 감소했습니다.
- 모선의 보호막이 400에서 350으로 감소했습니다.
- 모선의 체력이 400에서 350으로 감소했습니다.
- 모선의 이동 가속도가 1.3125에서 0.3125로 감소했습니다.
- 모선의 이동 감속도가 0에서 1로 증가했습니다.
- 연결체
- 시간 증폭 효과의 지속 시간이 30에서 20으로 감소했습니다.
- 저그
- 타락귀
- 타락귀의 공격력이 12(거대 유닛 상대 +8)에서 12(거대 유닛 상대 +10)로 증가했습니다.
《星海爭霸II》- 更新檔 2 (版本資訊0.4.14133)
歡迎隨時參閱以下官方網頁查看最新的更新檔說明《星海爭霸II》封測討論區。
遊戲平衡性調整
- 人類
- 女妖轟炸機
- 兵營
- 軍工廠
- 反應爐
- 死神
- 此建築的建造時間從30增至40。
- 甲烷噴射背包:此升級所需的升級時間從90增至100。
- 星際港
- 科技實驗室
- 神族
- 聖母艦
- 此單位的建造時間從120增至160。
- 此單位消耗的補給量從6增至8。
- 此單位每一輪攻擊的次數從8減至6。
- 此單位的護盾值從400減至350。
- 此單位的生命值從400減至350。
- 此單位的加速值從1.3125減至0.3125。
- 此單位的減速值從0增至1。
- 星核
- 蟲族
Inget spännande direkt faktiskt.
Toss är fortfarande the way to go. Gång på gång blir man "rushad" av massor av zealots. Känns lite som att folk spelar exakt som man gjorde i ettan, och än så länge så funkar det för ingen har direkt lärt sig alla units. Man hinner inte bygga några av de senare nya unitsen får då är man redan död eller motståndaren redan död. Kanske hinner några Stalkers komma o kriga, kanske tom nån Immortal. Nått annat som verkar vara poppis är att bygga massor med Warp Prisms och jaga ner Overlords/Overseers. Warp Prisms blir klara lagom tills man har några overlords ute som scoutar,... easy targets.
Det ska bli otroligt kul när det släpps på riktigt sen och vi kan spela ihop!
Hoppas jag inte skrämt folk med konstiga videos med televinken, men jag var tvungen :D Ska nu även försöka ta mig i kragen och lista ut hur man spelar in matcher. Det finns fan ingen uppenbar knapp ingame! I'll tell you that! >:/